مشاهده و رزرو آنلاین نوبت ویزیت و مشاوره پزشک

بهترین راه درمان صورت نامتقارن چیست؟

درمان صورت نامتقارن در مشهد

بهترین راه درمان صورت نامتقارن چیست؟

بازدیدها : 73576 بازدید

هر آنچه درباره صورت نامتقارن باید بدانید. دلایل نامتقارن بودن صورت چیست؟ راه درمان صورت نامتقارن بدون جراحی چیست؟ آیا درمان عدم تقارن صورت با ورزش ممکن است؟ درمان نامتقارن بودن صورت با روش های جراحی و تزریق فیلر چگونه است؟ سکته و فلج صورت، فلج بل، تورتیکولی گردن، روش های درمان خانگی عدم تقارن صورت و… را در این مقاله می خوانیم.

دکتر کامران کاویانی فر، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در مشهد

جهت تعیین وقت معاینه و مشاوره با ما تماس بگیرید :

– 09018191885

مشهد – بلوار فردوسی – بین ثمانه و مهدی – پلاک 189 – ساختمان پزشکان سلامت

صورت نامتقارن

اگر ویژگی های هر دو طرف چهره شما کاملا آینه یکدیگر نباشند صورت نامتقارن نامیده می شود.البته این طبیعی است، زیرا تقریباً هر فردی درجه ای از عدم تقارن در چهره خود دارد. بعید است که عدم تقارن صورت باعث نگرانی شود.
در حقیقت، برخی تحقیقات نشان می دهد که عدم تقارن صورت هم طبیعی است و هم مطلوب.

برخی از افراد ممکن است عدم تقارن قابل توجه تری در چهره خود نسبت به سایرین داشته باشند. عواملی مانند پیری، تروما و سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض آفتاب، ممکن است در عدم تقارن نقش داشته باشند.

اگر شخص همیشه ویژگی های نامتقارن داشته است، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال، عدم تقارن جدید و قابل توجه چهره ممکن است نشانه یک بیماری اساسی زمینه ای مانند سکته مغزی یا فلج بل باشد.

درمان صورت نامتقارن

ادامه مطلب را بخوانید تا در مورد برخی از دلایل نامتقارن بودن صورت و همچنین روش های درمانی و درمان های خانگی صورت نامتقارن بیشتر آشنا شوید.

دلایل نامتقارن بودن صورت

علل احتمالی داشتن صورت نامتقارن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1- ژنتیک

گاهی اوقات داشتن صورت نامتقارن نتیجه ژنتیک فرد است. افرادی که دارای ویژگی های عدم تقارن صورت هستند ممکن است متوجه شوند که سایر اعضای خانواده آنها نیز ویژگی های مشابهی دارند.

ویژگی های نامتقارن ژنتیکی معمولاً دلیلی برای نگرانی نمی باشند. برخی از شرایط ژنتیکی مانند شکاف لب و کام ممکن است باعث عدم تقارن صورت شود.

جراحی لب شکری در مشهد - قبل و بعد عمل لب شکری
قبل و بعد عمل لب شکری؛ دکتر کامران کاویانی فر

2- افزایش سن

مطالعات تصویربرداری، حاکی از ارتباط بین افزایش سن و عدم تقارن صورت است و این بخشی طبیعی از پیری است.
در حالی که استخوان ها در زمان بلوغ متوقف می شوند، غضروف ها چنین نیستند. در نتیجه، گوش و بینی فرد در حال رشد است و منجر به تغییر در صورت می شوند. بافت های نرم در صورت نیز تغییر خواهند کرد و روند پیری را آغاز می کنند.

3- سبک زندگی

برخی از انتخاب های سبک زندگی می تواند منجر به ایجاد صورت نامتقارن شود. به عنوان مثال، سیگار کشیدن صورت را در معرض سموم قرار می دهد و می تواند باعث ایجاد مشکلات عروقی شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) نیز می تواند چهره ای نامتقارن ایجاد کند. آسیب ناشی از آفتاب به ندرت در کل صورت رخ می دهد و ممکن است در یک طرف صورت بیشتر از طرف دیگر تأثیر بگذارد.

یک مطالعه در سال 2014 که شامل 147 دوقلو بوده است، حاکی از آن است که عواملی مانند وضعیت خواب و سیگار کشیدن عوامل خطرناکی برای عدم تقارن صورت هستند.

سایر عوامل سبک زندگی که ممکن است از دیگر علل عدم تقارن صورت باشند، عبارتند از:

خوابیدن روی معده یا خوابیدن با صورت به روی بالش
داشتن وضعیت ضعیف

4- ضربه

صدمات وارده به صورت در دوران کودکی یا بزرگسالی ممکن است باعث عدم تقارن صورت شود.
تروما مانند بینی شکسته، جراحت عمیق یا تصادف با وسیله نقلیه می تواند باعث آسیب به صورت شود.

5- درمان دندانپزشکی

استفاده از پروتز دندان یا گذاشتن روکش های دندانی ممکن است کانتورینگ صورت را تغییر دهند.

همچنین کشیدن دندان ممکن است ظاهر عضلات یک طرف صورت را تغییر دهد. در حقیقت، طبق مطالعات قبلی که در سال 2014 مورد بررسی قرار گرفته اند، بررسی دوقلوهای یکسان نشان داد، که برخی از درمان های دندانپزشکی عامل موثری برای عدم تقارن صورت است.

6- سکته و فلج صورت

افتادگی یک طرف صورت ممکن است نشانه سکته مغزی باشد که یک مورد پزشکی اورژانسی است. در صورت کاهش جریان خون به مغز، سکته مغزی رخ می دهد و افراد به دلیل سکته مغزی ممکن است دچار عدم تقارن ناگهانی صورت شوند.

علائم دیگر سکته ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشکل در صحبت کردن
سردرد شدید ناگهانی
بی حسی یا ضعف بازو یا پا

اگر لبخند یک فرد به طور ناگهانی نامتقارن شد، یا در یک طرف صورت خود هیچ حسی نداشت، بایستی فورا به فوریت های پزشکی مراجعه کند.

7- فلج بل صورت

فلج بل یک فلج اعصاب صورت است که معمولاً باعث فلج شدن یک طرف صورت می شود. عدم تقارن به این دلیل است که یک طرف صورت قادر به حرکت نبوده یا توانایی حرکت کمتری پیدا می کند.

علت در حال حاضر ناشناخته است، اما ممکن است با تروما، آسیب عصبی یا عوارض ناشی از یک عفونت ویروسی ارتباط داشته باشد.

8- تورتیکولی گردن

کج شدن یک‌ طرفه گردن یا تورتیکولی به معنای “گردن کج‌شده و چرخش یافته” می باشد، تورتیکولی به موقعیت غیر طبیعی عضلات گردن اشاره دارد و باعث کج شدن سر می شود.

گاهی اوقات تورتیکولی در هنگام جنینی رخ می دهد و در نتیجه باعث نامتقارن شدن صورت نوزاد تازه متولد شده می شود. برخی منابع اعلام کرده اند که از هر 100 نوزاد 3 مورد به تورتیکولی گردن مبتلا می شوند.

ضعف های چشمی نیز ممکن است باعث شود فرد برای دید بهتر گردن خود را کج کند و در نتیجه باعث تقویت عضلات در یک طرف گردن می شود. بسیاری از موارد تورتیکولی موقتی هستند و علائم به مرور زمان از بین می روند.

تورتیکولی - درمان صورت نامتقارن

عدم تقارن صورت چقدر رایج است؟

براساس یک مطالعه در سال 2015، مشاهده شده است که عدم تقارن صورت در کل جمعیت رایج است. در همان مقاله به مطالعات قبلی اشاره شده است که گزارش کرده اند 12-37٪ از بیماران ارتودنسی در ایالات متحده صورت نامتقارن دارند.

هنگامی که محققان بررسی رادیوگرافی بیماران را ارزیابی کردند، دریافتند که شیوع آن بالای 50٪ افزایش یافته است. این نتایج نشان می دهد که عدم تقارن صورت رایج تر از آن است که مردم تصور می کنند و بسیاری از افراد ممکن است حتی متوجه نباشند که دارای ویژگی های عدم قرینگی هستند.

درمان صورت نامتقارن

صورت نامتقارن معمولاً نیازی به مداوا و مداخله پزشکی ندارد. این امر به ویژه در مورد عدم تقارن ناشی از ژنتیک یا پیری صدق می کند. در بسیاری از موارد، ویژگی های نامتقارن بودن حتی ممکن است یک ویژگی مطلوب باشد و چهره فرد را منحصر به فرد کند.

اما اگر فردی به دلیل داشتن صورت نامتقارن نگران ظاهر و زیبایی خود باشد، برخی از روش های زیبایی وجود دارد که می تواند در نظر بگیرد.

1- درمان صورت نامتقارن با تزریق فیلر

تزریق فیلرها (پرکننده ها) به صورت ممکن است به عدم تقارن ناشی از عدم تعادل بافت یا ضعف عضلات کمک کنند. با این حال، اثرات آنها دائمی نیست و در نهایت محو خواهند شد.

بوتاکس یک گزینه غیر جراحی محبوب است. افراد برای لیفت ابروهایی که ممکن است متقارن نباشند یا رفع چروک هایی که فقط در یک طرف صورت ظاهر می شوند، تزریق بوتاکس انجام می دهند. بوتاکس یک شل کننده عضلانی است که از سم تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم استفاده می شود. اثرات آن به طور معمول برای 3-4 ماه ماندگاری دارد.

2- پروتزهای صورت

اگر فردی به دلیل ساختار اسکلتی بدن خود دارای عدم تقارن صورت باشد، ممکن است در نظر گرفتن پروتزهای صورت گزینه ای مناسب برای درمان صورت نامتقارن او باشد.

جراحان پلاستیک از پروتزها برای ایجاد تعادل در صورت استفاده می کنند. طبق گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، جراحان این روش را برای تقویت گونه ها، چانه و فک انجام می دهند.

پروتزهای صورت دائمی اند و معمولاً شامل موارد زیر می شوند:

سیلیکون
ژل ها
پلاستیک
فلزات
پروتئین ها

عکس قبل و بلافاصله بعد از پروتز چانه
عکس قبل و بلافاصله بعد از عمل پروتز چانه
بیشتر بخوانید : بهترین جراح زیبایی صورت مشهد

3- جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی می تواند ظاهر متقارنی به بینی ببخشد. به طور معمول جراحان عمل زیبایی بینی را به دلایل زیر انجام می دهند:

 افزایش اعتماد به نفس در فرد
ترمیم بینی شکسته شده
تغییر شکل بینی افرادی که شکل آن را دوست ندارند

نتایج یک جراحی زیبایی بینی معمولاً دائمی است.

قبل و بعد از عمل بینی درمان صورت نامتقارن

مطلب مرتبط » درباره عمل بینی مشهد بیشتر بدانید

درمان های خانگی صورت نامتقارن

داشتن یک صورت نامتقارن یک اتفاق معمول است و غالباً هیچ مشکلی اساسی در زمینه سلامتی فرد ایجاد نمی کند. با این حال، برای برخی افراد، ویژگی های نامتقارن ممکن است منجر به عدم اعتماد به نفس یا عزت نفس پایین شود.

افرادی که دارای ویژگی های نامتقارن جزئی هستند ممکن است بتوانند از درمان های خانگی استفاده کنند تا چهره خود را به صورت متقارن تر نشان دهند.

برخی از گزینه های درمان خانگی کجی صورت عبارتند از:

1- آرایش

اگر کسی نگران ویژگی های نامتناسب چهره خود است، می تواند برای رسیدن به ظاهری متعادل از لوازم آرایش استفاده کند.

تکنیک های آرایش مانند کانتورینگ و برجسته سازی می تواند به کاهش عدم تقارن صورت کمک کند. آرایشگران و آموزش دهنده های آنلاین می توانند راهنمایی های خوبی در این باره ارائه دهند.

برخی از تکنیک های مربوط به مدل مو نیز می تواند توجه ها را از چهره دور کنند.

2- نوار پلک

داشتن پلک های نامتقارن یک اتفاق شایع است. استفاده از نوار یا چسب پلک روی پلک شل شده می تواند باعث لیفت پوست و ظاهر متقارن پلک ها شود.

3- آیا درمان عدم تقارن صورت با ورزش ممکن است؟

برخی افراد ممکن است ادعا کنند که شواهد آنلاین نشان می دهد که برخی از ورزش های صورت ممکن است به چهره جوان تر و متقارن تر کمک کند. با این حال ، هیچ تحقیق بالینی برای اثبات این مورد وجود ندارد.
تفکر پشت این ورزش ها این است که آنها ممکن است در درمان صورت نامتقارن ناشی از ضعف عضلات یا حالت ناموزون عضلات کمک کنند.

خلاصه مطلب

داشتن صورت نامتقارن هم طبیعی است و هم رایج. غالباً این حالت نتیجه ژنتیک، پیری یا عادات سبک زندگی است.

در حالی که ممکن است شخص متوجه عدم تقارن صورت خود شود، افراد دیگر احتمالاً متوجه آن نخواهند شد. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که حتی ممکن است این عدم تقارن یک ویژگی مطلوب و بخشی از آنچه فرد را منحصر به فرد می کند، باشد.

در بعضی موارد، یک وضعیت پزشکی ممکن است باعث صورت نامتقارن شود. درمان این بیماری ممکن است به کاهش ظاهر نامتقارن کمک کند.

اگر عدم تقارن به طور ناگهانی ظاهر شد یا باعث ناراحتی یا مشکلات سلامتی شد، بایستی این موضوع را جدی گرفته و به دنبال یک راه حل درمانی باشید.

با این حال، افرادی که از ظاهر خود ناراضی هستند، می توانند با استفاده از عمل های زیبایی یا درمان های خانگی، عدم تقارن چهره خود را اصلاح کنند.

اگر نگران زیبایی ظاهر خود هستید همین حالا جهت مشاوره درمان صورت نامتقارن با دکتر کامران کاویانی فر تماس بگیرید.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی با بیش از صدها عمل موفق جراحی پلاستیک صورت

– 09018191885

مشهد – بلوار فردوسی – بین ثمانه و مهدی – پلاک 189 – ساختمان پزشکان سلامت

6 دیدگاه

  1. ورزش خونگی معرفی کنید دیگه

    1. Author

      با سلام، نامتقارن بودن صورت را نمیشود با ورزش خانگی درمان نمود، مگر اینکه عدم تقارن به علت ورم موقتی باشد.

  2. چطوری مشاوره بگیرم صورتم کجه

    سلام من صورت م کجه چگونه میتوانم مشاوره بگیرم ایا درمان میشوم ۴۰سالمه
    1. Author

      سلام، لطفا با با شماره تلفن 09018191885 تماس بگیرید راهنماییتون می کنند.

      1. سلام من قسمت لب چپ پایینی وقتی صحبت میکنم کج میشه وهمچنین قسمت فک چپ هم لاغر تره یک شکل ناخوشایندی داره راهنمایی میخواستم

        1. Author

          سلام احتمالا مشکلتون با تزریق فیلر برطرف شود. باید حضورا تشریف بیارید توسط آقای دکتر معاینه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.