مشاهده و رزرو آنلاین نوبت ویزیت و مشاوره پزشک

دلایل و درمان بوی بد بینی بعد از عمل

بوی بد بینی بعد از عمل

دلایل و درمان بوی بد بینی بعد از عمل

بازدیدها : 73625 بازدید

احساس بوی بد بینی بعد از عمل یکی از عوارضی است که ممکن است برخی از بیماران بعد از عمل آن را تجربه کنند.  این احساس بوی بد در بینی بعد از عمل در برخی موارد تا ماه ها ممکن است ادامه داشته باشد و احساس ناخوشایندی برای فرد خواهد داشت. بنابراین یکی از مواردی که جراح باید به عنوان عوارض حتی نادر این جراحی به بیمار و مراجعه کننده اعلام کند بروز بوی بد بینی در بعضی از افراد است. دلیل این بوی بد ممکن است “وجود عفونت باشد”. 

به دلیل تورم، خشک شدن لخته های خون و مخاط بینی و ایجاد پوسته در بینی، ممکن است علائمی مانند عفونت و در نتیجه بوی نامطبوع داشته باشید. معمولا برای جلوگیری از ایجاد این مشکل و همچنین رفع آن شستشوی بینی با محلول های نمکی توصیه می شود. . در ادامه با ما همراه شوید تا به دلایل عمده بوی بد بینی و راه درمان آن بپردازیم. شاید یکی از این دلایل علت بوی بد بینی شما باشد.

بوی بد بینی بعد از عمل

“سوالات خود را درباره بوی بد بینی بعد از عمل در انتهای این مطلب (دیدگاه) بپرسید” 

دکتر کامران کاویانی فر ، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی 

درباره عمل بینی در مشهد بیشتر بدانید

نکاتی درباره احساس بوی بد در بینی بعد از عمل

قبل از توضیحات بیشتر ابتدا بهتر است به نکات زیر توجه فرمایید:

• بوی بد نامطبوع ممکن است تا یک ماه پس از جراحی بینی برای شما اتفاق بیوفتد.

• این بو در اغلب موارد مسئله ی مهمی نیست.

• معمولا دلیل بوی بد وجود لخته های خون و ترشحات بینی و یا مصرف نوع خاصی از نخ بخیه در بینی است.

• در اکثر موارد پس از مدتی بوی بد بینی از بین می رود.

• بوی بد بینی در اکثر موارد با شستشوی درون بینی به وسیله سرم ها برطرف خواهد شد.

علت بوی بد بینی بعد از عمل چیست؟

فرقی نمی کند چه نوع جراحی زیبایی بینی انجام دهید، در هر صورت درون بینی شما بخیه زده می شود. این بخیه ها به تنهایی بویی ندارند، اما با گذشت زمان پوسته ها (کبره) را به خود جذب می کنند که باعث بو می شود. پوسته ریزی و کبره بستن تا 3 هفته پس از عمل کاملاً طبیعی است و می تواند تا دو ماه پس از آن بوی بد ایجاد کند.

همچنین بخیه های غیر جذبی درون بینی راه بسیار باریکی میان فضای بینی و زیر پوست آن ایجاد می کند که فضای مناسبی را برای رشد میکروب ها فراهم می آورد و باعث ایجاد عفونت در آن ناحیه می شود و بوی نامطبوعی را برای شما تداعی می کند .

البته پوسته شدن تنها دلیل بوی نامطبوع نیست. دلیل دیگر ممکن است تجمع مخاط و ترشحات در بینی باشد. بعد از انجام عمل، چهار تا شش هفته طول می کشد تا فیزیولوژی بینی به حالت عادی برگردد. اما در این فاصله می توانید مخاط بینی را با شستشو توسط اسپری های سالین داخل بینی پاک کنید.

به همین دلیل است که پس از انجام عمل بسیار ضروری است که بهداشت بینی را رعایت کنید. به دستورالعمل های تجویز شده توسط پزشک خود عمل کنید. برای اطمینان کامل از اینکه در بینی خود عفونت ندارید، با پزشک خود تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

دلایل دیگر بوی بد بینی بعد عمل

دو دلیل اصلی در بالا ذکر شد. اما دلایل دیگری برای ایجاد بوی بد بینی بعد از عمل وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

1- دیابت و یا سابقه وجود عفونت در بدن فرد؛ این مورد با چک کردن سابقه بیمار و یا چکاپ قابل تشخیص است .

2- نوع جراحی؛ از دیگر عوامل بروز بوی بد بینی بعد از عمل مربوط به نوع جراحی فرد است.

در مدلی از جراحی که جهت رفع گرفتگی نیاز به سوزاندن می باشد ممکن است سبب بوی بد بینی شود. این کار باعث باقی ماندن بافت مرده یا مخاط در بینی و در نتیجه باعث عفونت در بینی خواهد شد که باید هر چه سریع تر مورد بررسی قرار بگیرد. از طریق شستشوهای پشت سر هم و منظم و استفاده از آنتی بیوتیک ها می توان به از بین بردن بوی بد بینی کمک نمود.

3- عامل سوم که ممکن است باعث بروز بوی بد در بینی شود عفونت در سینوس ها و یا سینوزیت است. وجود ورم پس از عمل در بینی اتفاقی طبیعی است اما این ورم ها از عبور ترشحات سینوس ها جلوگیری می کند و عدم خروج این مواد باعث بروز عفونت در این بخش ها می شود که منجر به بوی بد بینی می شود. برای کنترل این شرایط لازم است آنتی بیوتیک مصرف کنید.

4- وجود جسم خارجی مانند تامپون درون بینی. افرادی که این احساس بد را در بینی خود دارند حتما به پزشک خود مراجعه کنند و مشکل خود را مطرح نموده و درصدد رفع آن باشند تا در روند بهبودی تسریع ایجاد شود.

5- نفوذ مخاط بینی به زیر پوست و احتمال عفونت بر اثر آن

راههای از بین بردن بوی بد بینی :

زمانی که بوی بد در بینی خود احساس کردید، اولین قدم مراجعه به پزشک است. در مورد بویی که احساس می کنید با جراح خود صحبت کنید. بوی بد بینی معمولا نشان دهنده وجود عفونت است. در نتیجه ممکن است آنتی بیوتیک برای شما تجویز شود. یکی از آنتی بیوتیک هایی که ممکن است برای شما تجویز شود باسیتراسین است.

همچنین شستشوی بینی با محلول نرمال سالین می تواند کمک کننده باشد (هم برای جلوگیری از ایجاد عفونت و هم کمک به رفع آن). به طور کلی هدف از بین بردن عفونت است.

به طور کلی موارد زیر را در نظر داشته باشید :

• به صورت کلی این بوها بر اثر سیستم دفاعی بدن خود به خود درمان خواهند شد.

• استفاده از آنتی بیوتیک ها برای تسریع در رفع عفونت ها و شستشوی مداوم با سرم  می تواند بوی بد را از بین ببرند.

• مهم ترین نکات در درمان این بوی بد در ابتدا مراجعه به پزشک جراح بینی و مطرح کردن مشکل است.

• استفاده به موقع داروها و آنتی بیوتیک هایی که برای شما تجویز شده است.

• درمان خانگی بوی بد بینی با شستشوی به موقع با سرم.

دکتر کامران کاویانی فر، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

جهت تعیین وقت معاینه و مشاوره با ما تماس بگیرید :

 – 09018191885

مشهد – بلوار فردوسی – بین ثمانه و مهدی – پلاک 189 – ساختمان پزشکان سلامت

15 دیدگاه

  1. سلام.من حدود ۱۰ ماهه عمل زیبایی بینی انجام دادم..الان حدود ۵ ماهه در دو طرف بینی جوش زده که بسیار دردناک هست و دو تا نخ جذبی هنوز درون بینی احساس میکنم .لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم?

    1. نخ های جذبی معمولا بعد یک الی دوماه از عمل بینی خود به خود می افتد. جهت بررسی و درمان مشکل جوش بینی حتما با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

  2. سلام الان چند روز که بینی من بوی بدی می اید الان باید چکار کنم که درست باشه لطفا راهنمایی کنید

    1. با سرم شستشو دهید اگر باز هم بهتر نشد جهت معاینه به پزشکتون مراجعه کنید

      1. من الان یک هفته هست که بوی بد احساس میکنم ولی اگه دماغم را بگیرم میتونم غذا بخورم به سختی باید چکار کنم

        1. باید مشخص باشه که چند وقت از عمل شما می گذره، بوی بد نامطبوع ممکنه تا یک ماه بعد از جراحی بینی برای شما اتفاق بیوفته و طبیعی است، اما اگر علت آن در اثر عفونت باشه لازمه که آنتی بیوتیک مصرف بشه. این مطلب رو کامل بخونید و با پزشکتون تماس بگیرید تا اگر لازمه معاینه بشید.

      2. سلام وقتتون بخیر.من الان درس ۳ماه و ۱۷ روزه عمل کردم .وسط بینیم باد داره اولش یعنی تا ۱ماهو نیم نداشت اون باد رو ولی الان ک ب دوکترم میگم میگن ک طبیعی هست و تا ۶ ماه این باد ها میخوابه و باز باد میکنه

      3. و مشکل بدیم اینه ک الان از بینیم بوی بد احساس میکنم .و از طرف سوراخ سمت چپ نمیتونم ب درستی نفس بکشم .اینو ک ب پزشکم‌میگن داخلش گوش پاکن میکنه میگه ک داخل بینیت بازه و هیچ اشکالی نداره ولی من همچنان با اون طرف نمیتونم نفس بکشم

        1. در ماه های اول عمل بینی این موارد طبیعی است. نگران نباشید، روزانه بینی را با سرم شستشو دهید. تقریبا یکسال طول می کشد تا ورم بینی بخوابد و برای بینی های گوشتی این زمان طولانی تر است. پس صبور باشید، بعد از این زمان اگر هنوز مشکلی بود جهت معاینه به پزشکتون مراجعه کنید.

  3. سلام دیشب بعد استفراق هرچیز را بو میکنم بوی بدی میدهد حتی ادکلن کلافه شدم خواهشا راهی درمنزل پیش رویم بگذارید

    1. بینی را با سرم شستشو دهید و آب نمک قرقره کنید

  4. سلام وقت ب خیر من مدت ۱ سال و ۶ ماه عمل کردم اما بینیم همچنان بوی بد داره و حتی اب بینی ام هم بوی نا مطلوب داره به نظرتون علتش چیه؟

    1. سلام، لطفا به پزشکتون مراجعه کنید تا علت پس از معاینه بررسی شود.

      1. سلام خسته نباشید من ۶ماه بویای ندارم الان بوی خیلی بدی دربینی ام احساس میکنم باسرم شست و شو دادم فایده نداش توراخدابهم‌بگین‌چکارکنم خیلی اذیتم

        1. اگر این بوی بد داخل بینی به صورت دائمی احساس میشه برای بررسی به دکترتون مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.