مشاهده و رزرو آنلاین نوبت ویزیت و مشاوره پزشک

روش های جوانسازی صورت با تزریق فیلر، بوتاکس و تزریق چربی

بهترین روش های جوانسازی صورت

روش های جوانسازی صورت با تزریق فیلر، بوتاکس و تزریق چربی

بازدیدها : 2019 بازدید

با افزایش سن، مبارزه با علائم پیری صورت بسیار سخت خواهد بود. شکی نیست که روش‌های جراحی زیبایی نتایج قابل اطمینان، مؤثر و دائمی را ارائه می دهند. اما ممکن است بسیاری از افراد تمایل به انجام جراحی های جوانسازی و لیفت صورت نداشته باشند. از بهترین روش های جوانسازی صورت بدون جراحی برای این افراد تزریق بوتاکس، فیلر و یا تزریق چربی می باشد.

شما می توانید با تزریق فیلر، بوتاکس و یا چربی در زمانی کمتر از 30 دقیقه به نتایج جوانسازی صورت دست یابید که این نتایج می تواند از 4 ماه تا بیش از یک سال ماندگاری داشته باشد.

در ادامه درباره هر یک از روش های جوانسازی صورت با تزریق بوتاکس، فیلر و تزریق چربی و کاربرد آنها، ویژگی های هر کدام، مدت زمان ماندگاری، عوارض بوتاکس و فیلر و خطرات احتمالی، تفاوت های آنها با یکدیگر، امکان استفاده از روش ترکیبی، افراد کاندیدای هر روش و مراقبت های بعد از تزریق توضیح داده خواهد شد.

روش های جوانسازی صورت با تزریق بوتاکس

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر جوانسازی پوست با مشاوران ما تماس بگیرید :

– 09018191885

مشهد – بلوار فردوسی – بین ثمانه و مهدی – پلاک 189 – ساختمان پزشکان سلامت

 

بوتاکس چیست ؟

تزریق بوتاکس یکی از روش های جوانسازی صورت می باشد. اما در ابتدا بهتر است بدانیم بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک فرم خالص از سم بوتولینوم است که از باکتری ها بدست می آید. اگرچه در مقادیر زیاد کشنده است، اما مقدار کم و کنترل شدهی بوتاکس چندین سال است که به عنوان روشی ایمن برای از بین بردن چین و چروک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

عملکرد بوتاکس متوقف کردن سیگنال های عصبی در عضلات محل تزریق است. هنگامی که این سیگنال های عصبی قطع شوند، عضله به طور موقت فلج می شود. بدون حرکت شدن این عضلات در صورت، باعث کاهش چین و چروک و یا حتی از بین رفتن آنها در محل تزریق می شود.

بوتاکس و سایر روش‌های درمانی که با سم بوتولینوم انجام می‌شوند، گاهی به عنوان سیستم‌های عصبی یا نوروتوکسین ها نیز نامیده می شوند.

درمان های ساخته شده با سم بوتولینوم به عنوان روش های جوانسازی صورت تحت نام های تجاری Botox Cosmetic ، Dysport و Xeomin فروخته می شوند.

بوتاکس چه مشکلاتی را درمان می کند؟

بوتاکس به عنوان یکی از روش های جوانسازی صورت بدون جراحی فقط روی چین و چروک هایی که ناشی از حرکت عضلات هستند تاثیر دارند که به عنوان چین و چروک های پویا شناخته می شوند.

رایج ترین چین و چروک های پویا که توسط بوتاکس درمان می شوند خطوط قسمت بالای صورت هستند. مانند خطوط اخم بین ابروها، خطوط افقی روی پیشانی و خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم ها. این خطوط در اثر لبخند زدن، اخم کردن و یا سایر حالت های صورت ایجاد می شوند.

بوتاکس روی خطوط و چین و چروک های ریز ایجاد شده در اثر آویزان شدن پوست یا از بین رفتن لکه های صورت اثری نخواهد داشت. این موارد به عنوان چین و چروک استاتیک شناخته می شوند. چین و چروک های استاتیک شامل خطوطی در گونه ها، گردن و نواحی چانه می باشند.

بوتاکس یک درمان دائمی جوانسازی پوست صورت نیست. برای ادامه تاثیرات کاهش دهنده چین و چروک ها، تکرار درمان ضروری است. معمولا تاثیرات بوتاکس 4 تا 6 ماه باقی می ماند.

روش های جوانسازی صورت با تزریق بوتاکس - از بین بردن خط اخم

آیا بوتاکس می تواند از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند؟

این ادعا وجود دارد که تزریق بوتاکس می تواند از ایجاد چین و چروک بیشتر جلوگیری کند. بوتاکس نزدیک به 20 سال است که به عنوان راه حلی برای درمان علائم پیری پوست و روش های جوانسازی صورت به بازار عرضه شده است. همچنین بوتاکس می تواند قبل از اینکه چین و چروک یا خطوط ریز در چهره شما دیده شود، از ایجاد آن پیشگیری نماید.

برخی از متخصصان پوست بر این باورند که در صورت تزریق بوتاکس در مراحل اولیه ی ایجاد خطوط ریز چین و چروک، از بیشتر شدن چین و چروک ها جلوگیری می کند. کاندیدای ایده آل کسی است که خطوط ریز به تازگی روی صورت او نمایان شده است، این خطوط نشان دهنده ایجاد چین و چروک در آینده ای نزدیک است.

افراد در اواسط یا اواخر دهه 20 سالگی یا حتی اوایل دهه 30 سالگی کاندیداهای خوبی برای پیشگیری از ایجاد چین و چروک با استفاده از تزریق بوتاکس در نظر گرفته می شوند.

مطلب مرتبط : جوانسازی صورت با تزریق بوتاکس

عوارض احتمالی تزریق بوتاکس چیست؟

عوارض جانبی احتمالی بوتاکس شامل موارد زیر است:

افتادگی پلک یا ابرو در صورت تزریق نزدیک چشم

فلج عضلات اطراف تزریق

کهیر، جوش یا خارش

درد، خونریزی، کبودی، تورم، بی حسی یا قرمزی

سردرد

خشکی دهان

علائم آنفلوانزا

حالت تهوع

اشکال در بلع، صحبت کردن یا نفس کشیدن

مشکلات کیسه صفرا

تاری دید یا مشکلات بینایی

 

همچنین ممکن است این درمان به دلیل آنتی بادی هایی که با سم مبارزه می کنند بی اثر شود. اگر چه این حالت در کمتر از 1 درصد از افرادی که درمان بوتاکس را تکرار کرده اند اتفاق می افتد.

به افراد توصیه می شود بعد از درمان بوتاکس، محل تزریق را مالش یا ماساژ ندهند. این می تواند سموم را به پوست اطراف منتقل کند و باعث شل شدن عضلات و مشکلات دیگر شود.

توصیه می شود جهت کاهش و به صفر رساندن عوارض تزریق بوتاکس حتما به پزشک متخصص زیبایی و دارای مجوز مراجعه کنید.

 

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

برای اینکه بوتاکس تاثیر مطلوبی داشته باشد، رعایت مراقبت های زیر توصیه می شود:

از مالش دادن و ماساژ ناحیه تزریق بوتاکس به مدت 4 ساعت بعد از درمان خودداری کنید.

بعد از درمان به مدت 24 ساعت از انجام ورزش شدید اجتناب کنید.

به مدت 4 ساعت سر خود را بالا نگه دارید و خم نشوید.

از پوشیدن کلاه یا هدبند خودداری کنید.

از مصرف الکل و کشیدن سیگار قبل و بعد از تزریق بوتاکس پرهیز کنید.

قبل از درمان داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین مصرف نکنید.

مطلب مرتبط : 10 نکته مهم که بایستی درباره بوتاکس بدانید

فیلر یا ژل چیست؟

پرکننده های پوستی یا فیلرها، موادی هستند که برای تزریق در زیر سطح پوست جهت افزایش حجم و به عنوان پرکننده طراحی شده اند. تزریق فیلر یا ژل یکی از بهترین روش های جوانسازی صورت بدون جراحی می باشد.

روش های جوانسازی صورت با تزریق فیلر - افزایش حجم لب ها با تزریق فیلر

انواع فیلر چیست؟

مواد مورد استفاده در فیلر یا ژل شامل موارد زیر است:

کلسیم هیدروکسیل اپاتیت، یک ترکیب همانند مواد معدنی است که در استخوان ها یافت می شود.

اسید هیالورونیک، که در بعضی از مایعات و بافت های بدن وجود دارد که باعث حفظ بافت پوست می شود.

پلی آلکیل آمید، ژلی شفاف و سازگار با بدن است.

اسید پلی لاکتیک، که باعث تحریک پوست در تولید کلاژن بیشتر می شود.

فیلرهای نیمه دائمی PMMA (میکروسفرهای پلی متیل متاکریلات)، یک پرکننده نیمه دائمی برای پر کردن اثر زخم ها، خطوط متوسط و عمیق گوشه بینی و لب و حجیم سازی لب ها می باشد.

هر یک از این موارد برای درمان علائم مختلف پیری یا سایر موارد زیبایی طراحی شده است.

مدت زمان اثر هر کدام و همچنین ماندگاری آنها نیز متفاوت است. برخی از پرکننده ها 6 ماه ماندگاری دارند، در حالی که برخی دیگر تا بیشتر از 2 سال نیز ماندگاری دارند.

افراد باید نیازها و انتظارات خود را از تزریق ژل یا فیلر با پزشک خود در میان بگذارند تا مشخص شود که کدام پرکننده بهترین انتخاب برای آنهاست.

 

تزریق ژل یا فیلر چه مشکلاتی را درمان می کند؟

انواع مختلف فیلرهای پوستی برای درمان علائم مختلف پیری و افزایش سن طراحی شده اند. بسته به نوع پرکننده انتخاب شده، فیلرها می توانند مشکلات زیر را درمان کنند:

 افزایش حجم لب های کوچک یا نازک

 تقویت مناطق فرو رفته و برجستگی های صورت مانند گونه ها

 کاهش یا حذف سایه یا چین و چروک زیر چشم ناشی از افتادگی پلک پایین

 بهبود ظاهر زخم های پوستی

 بهبود و از بین بردن چین و چروک های استاتیک مخصوصا در قسمت های پایین صورت

 زاویه سازی صورت

چین و چروک استاتیک شامل مواردی است که در اطراف دهان، خط لبخند و در کنار گونه ها وجود دارد. این چین و چروک ها معمولاً نتیجه از بین رفتن کلاژن و خاصیت ارتجاعی در پوست است.

روش های جوانسازی صورت با تزریق فیلر - درمان خط خنده با تزریق فیلر

خطرات و عوارض احتمالی فیلرها

ژل یا فیلرها یکی از روش های جوانسازی صورت هستند که بی خطر به نظر می رسند اما ممکن است عوارض جانبی نیز ایجاد کنند. عوارض احتمالی تزریق فیلر یا ژل عبارتند از:

 تحریکات پوستی، خارش یا ایجاد جوش

 قرمزی، کبودی، خونریزی یا تورم

 ظاهر نامطلوب مانند عدم تقارن و برآمدگی

 آسیب پوستی که باعث ایجاد زخم یا عفونت می شود

 احساس ماده پرکننده در زیر پوست

 نابینایی یا سایر مشکلات بینایی

 مرگ سلول های پوستی به دلیل از دست دادن جریان خون در منطقه

 

مراقبت های بعد از تزریق فیلر به صورت

 24-48 ساعت قبل و بعد از تزریق فیلر از مصرف الکل، کافئین، مکمل نیاسین، غذاهای پر نمک، غذاهای حاوی قند زیاد، غذاهای پر ادویه و کشیدن سیگار خودداری کنید. این موارد ممکن است باعث افزایش تورم یا سوزش شوند.

 برای کاهش درد در صورت لزوم از استامینوفن استفاده کنید.

 از خارش، ماساژ دادن یا فشار دادن محل تزریق خودداری کنید.

 در صورت وجود کبودی می توانید از کمپرس سرد در محل استفاده کنید.

 از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

 

تفاوت های کلیدی بین بوتاکس و فیلر یا ژل

به طور خلاصه، تفاوت بین بوتاکس و فیلرها عبارتند از:

بوتاکس: با توقف فعالیت ماهیچه ها و به عبارتی فلج کردن ماهیچه باعث درمان چین و چروک های پویا می شود. اینها معمولاً در قسمت فوقانی صورت مانند پیشانی و اطراف چشم دیده می شوند.

فیلرهای پوستی: در این روش از اسید هیالورونیک و مواد مشابه استفاده می شود تا مناطقی که حجم خود را از دست داده اند را پر کنند. این مناطق شامل چین و چروک های اطراف دهان، خط لبخند، لب های کوچک و نازک و گونه های صاف و فرو رفته است. همچنین ممکن است از آنها در درمان چین و چروک های پیشانی، زخم ها و سایر نواحی که برای داشتن ظاهری صاف تر و جوان تر نیاز به حجم اضافی دارند استفاده شود.

نتایج بوتاکس 4 تا 6 ماه ماندگاری دارد. بسته به نوع پرکننده یا همان فیلر، نتایج ماندگاری فیلرها متفاوت است.

از آنجا که بوتاکس و فیلر مواد مختلفی هستند که برای مصارف مختلفی نیز طراحی شده اند، در بعضی مواقع می توانند در یک درمان ترکیبی استفاده شوند. به عنوان مثال، فردی ممکن است از بوتاکس برای اصلاح خطوط بین چشم ها و از فیلر برای اصلاح خطوط لبخند در اطراف دهان خود استفاده کند.

 

چگونه می توان از روش ترکیبی بوتاکس و فیلر برای جوانسازی صورت استفاده نمود؟

تزریق بوتاکس و فیلر هم به صورت درمان ترکیبی می توانند مورد استفاده قرار گیرند و هم هر یک به تنهایی نتایج فوق العاده ای در جوانسازی صورت دارند. در هنگام استفاده ترکیبی از هر دو روش نتایج زیبایی و جوانسازی پوست مشهودتر خواهد بود.

در حالی که فیلرها می توانند صورت را صاف کرده، چین و چروک ها و خطوط عمیق پوستی را از بین ببرند و باعث کاهش ظاهر آویزان و افتاده پوست شوند، بوتاکس نیز با فلج کردن ماهیچه های صورت و جلوگیری از فعالیت بیش از حد آنها از ایجاد چین و چروک بیشتر جلوگیری می کند.

به این ترتیب، شما می توانید یک درمان ترکیبی را هم به عنوان راه حلی برای رفع مشکلات پوستی موجود خود، و هم به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر وخیم تر شدن مشکلات پوستی و چین و چروک ها در آینده انجام دهید.

استفاده ترکیبی از هر دو روش بوتاکس و فیلر به افراد کمک می کند که علاوه بر حفظ ظاهر طبیعی خود جوان تر به نظر برسند.

بیشتر بخوانید : زاویه سازی صورت 

چه افرادی می توانند تزریق فیلر و بوتاکس انجام دهند؟

بر خلاف عمل جراحی، بیشتر افراد کاندیدای مناسبی برای روش های جوانسازی صورت بدون عمل جراحی مانند بوتاکس و فیلر یا ژل هستند. نشان دادن واکنش آلرژیک یک خطر احتمالی برای بعضی از افراد است، اما احتمال آن بسیار اندک است.

مهم است که بدانیم اثرات بوتاکس در دوران بارداری مشخص نیست و از این رو باید از انجام آن در دوران بارداری خودداری نمود.
اگر نگرانی های سلامتی دیگری دارید و یا شرایط خاصی دارید که فکر می کنید ممکن است بر روی درمان شما تاثیر گذار باشد بایستی در جلسه مشاوره این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید. بررسی وضعیت سلامتی شما در انجام هر گونه عمل زیبایی بسیار مهم است.

به طور کلی می توان از فیلر و بوتاکس برای رفع بیشتر علائم پیری استفاده کرد، از علائم اولیه پیری گرفته تا خطوط و چین و چروک های متوسط.

وضعیت پوستی شما و میزان چین و چروک، به همراه نتیجه ای که می خواهید از درمان جوانسازی بدست آورید، ممکن است بر تعداد تزریقاتی که نیاز دارید و قسمت های مختلفی از صورت شما که برایتان مهم است و نیاز به درمان دارد، تأثیر گذار باشد.
بدیهی است، تمام درمان ها با رعایت اعتدال و پس از بررسی دقیق توسط پزشک زیبایی جهت دست یابی به نتایج طبیعی انجام می شود.

بیشتر بخوانید : روش های درمان چروک دور چشم 

آیا درمان با فیلر و بوتاکس برای آقایان نیز انجام می شود؟

بله البته، حدود 15 تا 20 درصد مراجعین آقایان هستند.

روش های جوانسازی صورت با تزریق فیلر و بوتاکس برای آقایان

مدت زمان ماندگاری تزریق فیلر و بوتاکس چقدر است؟

اثر بوتاکس معمولاً بعد از گذشت حدود سه تا شش ماه از بین می رود، اگرچه ممکن است اثرات ظاهری آن مدت طولاتی تری باقی بماند. فیلرها نیز حدود 6 ماه ماندگاری دارند. البته اثرات آن نیز 12 تا 18 ماه و حتی بیشتر باقی می ماند.

 

تزریق چربی به صورت یکی از بهترین روش های جوانسازی صورت

چگونه می توان از تزریق چربی به عنوان پرکننده های پوستی استفاده کرد؟

برخی از بیماران ممکن است بخواهند از تزریق چربی برای جوانسازی صورت خود استفاده کنند، که در این روش از چربی برداشت شده از بدن خود بیمار جهت تزریق به صورت و پر کردن و حجم داده به قسمت هایی مانند گونه ها و همچنین از بین بردن چین و چروک ها استفاده می شود.

روش های جوانسازی صورت با تزریق چربی

قسمت های قابل درمان با تزریق چربی

تزریق چربی به صورت به عنوان یکی از بهترین روش های جوانسازی صورت، ممکن است برای درمان های زیبایی زیر انجام شود:

افزایش حجم یا لیفت گونه ها در افرادی که به صورت مادر زادی گونه های برجسته ندارند و یا در اثر کاهش وزن یا افزایش سن حجم گونه های خود را از دست داده اند و یا دچار افتادگی گونه ها شده اند.

از بین بردن خطوط عمیق اطراف بینی و دهان و خط لبخند

 از بین بردن خطوط بین پلک های پایین و گونه ها

 بهبودی گودی و افتادگی زیر چشم و کبودی ها

 حجم دهی به لب ها

بیشتر بخوانید : تزریق چربی به گونه + عکس

نحوه تزریق چربی به صورت

تزریق چربی کمی پیچیده تر از روش های معمول غیر جراحی تزریق فیلر و بوتاکس است.

در این روش ناحیه اهدا کننده چربی باید مشخص شود (مانند شکم یا پهلو) و از لیپوساکشن برای استخراج چربی استفاده می شود. سپس چربی ساکشن شده پس از سانتریفوژ و خالص سازی جهت پیوند به صورت منتقل می شود.

سلول های چربی معمولاً از شکم، ران ها، باسن یا سایر قسمت های بدن که چربی های قابل دوام بیشتری دارند استخراج می شوند.

چربی پیوند شده برای زنده ماندن مجبور است دوباره خون را در خود به جریان اندازد. حدود 50 درصد از چربی های تزریق شده زنده می مانند.

روش های جوانسازی صورت با تزریق چربی

نتایج تزریق چربی به صورت در جوانسازی پوست

در تزریق چربی به صورت، بیشتر چربی های منتقل شده معمولاً زنده می مانند، اما نتیجه نهایی کمی غیر قابل پیش بینی است. به طور معمول، برای رسیدن به نتایج مطلوب، روش های مختلف انتقال چربی مورد نیاز است.

انتقال چربی تنها باعث ایجاد مقداری ناراحتی در ناحیه اهدا کننده چربی می شود. این یک عمل جراحی سرپایی است که می تواند در مطب جراح یا در اتاق عمل انجام شود.

بهبودی در این روش فقط چند روز تا یک هفته طول می‌کشد، زیرا این یک روش حداقل تهاجمی است و فقط یک برش کوچک حدود 3 تا 5 میلی متری برای فرآیند استخراج چربی ایجاد می شود. كبودی، تورم و درد مانند هر عمل جراحی زیبایی كاملاً طبیعی است و جای هیچگونه نگرانی ندارد زیرا پزشک برای کاهش درد شما داروهای مسکن تجویز می کند.

 

خطرات و عوارض احتمالی تزریق چربی

از آنجایی که در تزریق چربی از چربی های بدن خود فرد استفاده می شود روشی ایمن بوده و خطرات انتقال چربی بسیار کم و نادر است. برخی از عوارض احتمالی تزریق چربی ممکن است شامل موارد زیر باشد :

درد و تورم

 واکنش آلرژیک به تزریق بی حسی

 خونریزی، لخته شدن خون در محل برداشت چربی، عفونت

 عدم ایجاد تقارن مناسب در صورت

 تهوع یا سایر تغییرات احساس پوستی

 نکروز چربی

با انتخاب صحیح جراح متخصص زیبایی عوارض تزریق چربی به حداقل ممکن خواهد رسید.

 

تزریق چربی به صورت چقدر ماندگاری دارد؟

برخی از چربی ها طی شش هفته اول پس از تزریق به طور طبیعی توسط بدن جذب می شوند، اما چربی های زنده مانده مانند سایر بافت های زنده بدن به زندگی ادامه می دهند. مقدار کمی دیگر از چربی ها ممکن است در شش ماه آینده جذب شوند ولی مقدار آن قابل توجه نیست. چربی تزریق شده به صورت برای زنده ماندن دوباره خون را در خود جریان می دهند. در نهایت حدود 50 درصد چربی های تزریق شده برای همیشه باقی می مانند.

منابع : webmd.com , medicalnewstoday.com, dukehealth.org , drkamran-kawiani

دکتر کامران کاویانی فر، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، با تجربه ی چندین ساله در عمل های زیبایی و تزریق های جوانسازی پوست به شما کمک خواهد کرد تا با انجام بهترین روش های تزریق بوتاکس، فیلر یا چربی به بهترین نتیجه جوانسازی پوست صورت دست یابید.

جهت تعیین وقت معاینه و مشاوره با ما تماس بگیرید :

– 09018191885

مشهد – بلوار فردوسی – بین ثمانه و مهدی – پلاک 189 – ساختمان پزشکان سلامت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.