مشاهده و رزرو آنلاین نوبت ویزیت و مشاوره پزشک

تامپون بینی چیست و چند روز باید بماند ؟

تامپون بینی چند روز باید بماند

تامپون بینی چیست و چند روز باید بماند ؟

بازدیدها : 98816 بازدید

هر آنچه که درباره تامپون بینی باید بدانید. تامپون بینی چند روز باید بماند ؟ بهترین زمان کشیدن تامپون بینی چه زمانی است؟ آیا کشیدن تامپون بینی درد دارد ؟ انواع تامپون بینی چیست؟ اندازه تامپون بینی چقدر است؟ مراقبت های بعد از کشیدن تامپون بینی و خونریزی بعد از دراوردن تامپون بینی. جهت پاسخگویی به سوالات فوق با مطالعه این مقاله با ما همراه باشید.

تامپون بینی چند روز باید بماند - ایا کشیدن تامپون بینی درد دارد

تامپون بینی در چه مواردی استفاده می شود؟ تامپون بینی به دلایل زیادی در عمل جراحی بینی استفاده می شود:

• حفظ ساختار استخوان بینی و غضروف بعد از عمل

• فشرده کردن مخاط بینی هر دو طرف بعد از عمل سپتوپلاستی

• کنترل خونریزی بینی

انواع مختلفی از تامپون های بینی وجود دارد: برخی از آنها با هدف جاذب بودن و برخی دیگر با هدف فشرده سازی و بعضی از آنها با هدف انجام هر دو عمل مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه با انواع تامپون بینی آشنا خواهیم شد.

دکتر کامران کاویانی فر، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

جهت تعیین وقت معاینه و مشاوره با ما تماس بگیرید :

– 09018191885

مشهد – بلوار فردوسی – بین ثمانه و مهدی – پلاک 189 – ساختمان پزشکان سلامت

تامپون بینی چیست؟

تامپون بینی مورد استفاده بعد از عمل رینوپلاستی، نوعی گاز استریل است که پس از اتمام جراحی زیبایی بینی در هر دو سوراخ بینی قرار می گیرد.

همانطور که گفته شد هدف از تامپون بینی این است که از خونریزی جلوگیری کند.

یکی از مهمترین جنبه هایی که در مورد جراحی زیبایی بینی پرسیده می شود، تامپون بینی است و برخی افراد استفاده از تامپون بینی را ناراحت کننده ترین بخش از دوران بهبود خود می دانند.

تامپون بینی بعد از جراحی زیبایی بینی به این علت سبب احساس ناراحتی می شود زیرا باعث انسداد موقتی مجرای بینی شده و فرد بایستی تا زمان برداشتن تامپون، از دهان نفس بکشد.

تامپون بینی چند روز باید بماند - ایا کشیدن تامپون بینی درد دارد

راهنمای کامل عمل بینی در مشهد + عکس و فیلم

چه زمانی از تامپون بینی استفاده می شود؟

تصمیم به استفاده از تامپون بینی بعد از جراحی زیبایی بینی کاملاً بستگی به نظر جراح پلاستیکی دارد که عمل را انجام می دهد. جراح معمولاً این تصمیم را بر اساس تجربه حرفه ای و شرایط بیمار اتخاذ می کند.

سال ها پیش، بیشتر جراحان پلاستیک تقریباً برای هر بیمار که تحت عمل جراحی رینوپلاستی قرار می گرفت از تامپون بینی استفاده می کردند. اما در سال های اخیر، بسیاری از سازمان ها و موسسات بهداشتی مانند آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی دستورالعمل های جدیدی را در مورد استفاده از تامپون های بینی صادر کرده اند.

مطابق این دستورالعمل ها، تامپون بینی فقط برای بیماران خاص توصیه می شود. به عنوان مثال، افرادی که از بیماری اپیستاکسی رنج می برند یا دچار شکستگی های ناپایدار بینی و یا سایر شرایط پزشکی هستند که ممکن است باعث افزایش قابل توجهی در خونریزی شود. همچنین ، استفاده از تامپون بینی هنگامی ضروری است که خونریزی در پایان عمل متوقف نشود.

به طور کلی تامپون بینی بیشتر در مواردی انجام می شود که عمل جراحی برای درمان انسداد بینی انجام شده باشد ، یا اگر بیمار از نظر پزشکی دارای مشکلاتی مانند اختلال خونریزی یا آسیب شناسی کوآگوولوپاتیک باشد.

انواع تامپون بینی

انواع مختلفی از تامپون بینی وجود دارد و تصمیم گیری در مورد نوع تامپون استفاده شده بستگی به فرد و نوع عمل بینی وی دارد. در کلینیک جراحی زیبایی دکتر کاویانی فر، وی هر بیمار را تحت ارزیابی دقیق قرار داده و توصیه های خاص هر فرد با توجه به نوع عمل ارائه می شود.

با پیشرفت های مدرن در تکنیک های جراحی، خونریزی مورد انتظار بعد از جراحی رینوپلاستی به میزان قابل توجهی کمتر شده است. این بدان معنی است که از تامپون های سبک تر و مینی تامپون می توان برای مدت زمان بسیار کوتاه تر استفاده نمود و یا اصلاً از تامپون استفاده نکرد.

متداول ترین نوع تامپون بینی مورد استفاده Telfa است که نوعی گاز نازک با روکش بیرونی صاف است. گاز به طور معمول به یک رشته متصل می شود و این امکان را می دهد تا طی 24 ساعت پس از عمل به راحتی حذف می شود.

استفاده از تامپون بینی بسته به نوع عمل بینی انجام شده و دلیل عمل جراحی، متفاوت می باشد.

تامپون بینی می تواند ناراحت کننده باشد و در صورت امکان معمولاً بعد از عمل برداشته می شود. در برخی موارد ، به خصوص هنگام درمان سپتوم انحرافی ، از اسپلینت ها (آتل) به جای تامپون استفاده می شود، که به طور کلی راحت تر هستند زیرا بیماران می توانند از طریق بینی نفس بکشند. اسپلینت های محافظ معمولاً به مدت 7-8 روز پس از عمل روی بینی باقی می مانند.

تامپون بینی چند روز باید بماند - انواع تامپون بینی

تامپون بینی چند روز باید بماند

همانطور که گفته شد، برای کاهش خونریزی و تورم ممکن است تامپون داخل بینی خود داشته باشید.  به طور معمول تامپون بینی یک روز بعد از عمل برداشته می شود. آتل بینی نیز حدود یک هفته بعد از عمل برداشته می شود.

بیشتر بخوانید : بهترین جراح بینی مشهد

آیا کشیدن تامپون بینی درد دارد

برداشتن تامپون بینی بعد از عمل، نباید برای بیمار یک تجربه ناخوشایند یا دردناک باشد. روش معمول برداشتن تامپون بینی بدین صورت است: جهت جلوگیری از هرگونه ناراحتی احتمالی به بیمار توصیه می شود یک ساعت قبل از مراجعه یک یا دو عدد قرص مسکن مصرف کند.

اما عامل اصلی در رفع درد و بدون درد بودن برداشتن تامپون بینی، بی حس کردن داخلی بینی است. این کار با قرار دادن قطره های بی حس کننده مایع به داخل سوراخ بینی و عبور آن به عمق بینی انجام می شود. کشیدن تامپون بینی تقریباً پنج دقیقه طول می کشد.

خونریزی بعد از دراوردن تامپون بینی

بعد از برداشتن تامپون بینی، پرستار یا پزشك ممكن است به مدت 3 – 5 دقیقه با انگشتان خود به قسمت گوشتی بینی شما فشار وارد كند. پزشک بعد از 3 – 5 دقیقه خونریزی بینی را بررسی می کند. اگر خونریزی مشاهده نشود، یک پانسمان تقویت کننده اعمال می شود، که می تواند تا زمان رسیدن به خانه در محل بماند.

مراقبت های بعد از کشیدن تامپون بینی

احتیاج به مراقبت خاصی نیست هرچند که توصیه می شود از کمپرس سرد استفاده نموده و جهت بهبود سریع تر تورم از مصرف مواد غذایی پرنمک خودداری کنید. در هر صورت اگر نیاز به مراقبت خاصی باشد پزشک توصیه های لازم را به شما می دهد.

عوارض تامپون بینی

مضرات استفاده از تامپون بینی برای مدت 7 روز می تواند شامل موارد زیر باشد:

– تنفس از طریق بینی برای مدتی امکان پذیر نخواهد بود.
– در بعضی موارد خطر عفونت ممکن است افزایش یابد.
– ممکن است درآوردن تامپون بینی کمی آزار دهنده باشد.

مزایا:

با اعمال تامپون بینی می توانیم به بهترین شکل خونریزی ، کبودی و تورم را تا حد مطلق حفظ کنیم.
همچنین قرار دادن تامپون در بینی زمانی انجام می شود که شما تحت بیهوشی عمومی قرار دارید و می توان بعد از 4ساعت از عمل در حالیکه هنوز اثرات بیحسی وجود دارد کاملا بدون درد آن را حذف نمود.

منابع : excellence-esthetique.fr , berkeleysquaremedical.com, blogs.webmd.com

شماره تلفن جراح پلاستیک مشهد - تلفن دکتر کاویانی